محققان بر غربالگری دقیق دیابت در میان بیماران مسن مبتلا به HIV تاکید کردند

29ژوئن 2019 - بیماران مبتلا به HIV ممکن است از طیف وسیعی از بیماری ها رنج ببرند. با این حال، شیوع برخی از بیماری ها ممکن است به عوامل جغرافیایی و جمعیت شناختی وابسته باشد. گروهی از محققان دانشگاه Fort Hare  در آفریقای جنوبی، به رهبری دکتر  O. Sogbanmu، میزان بروز دیابت را در بیماران مبتلا به HIV، در شهر بوفالو در لندن شرقی(شهری در آفریقای جنوبی در استان کیپ شرقی)، بررسی کردند. تحقیقات این تیم نشان داد که انجام غربالگری دقیق دیابت قندی در افراد مسن مبتلا بهHIV  برای تشخیص هر چه سریعتر دیابت و ارائه ی بموقع مراقبت ها و مداخلات به این گروه و جلوگیری از ابتلا به سایر بیماریهای احتمالی که ممکن است بر اثر تاخیر در تشخیص رخ دهد، بسیار مهم است.

در این مطالعه شیوع دیابت در میان بیمارانی که مثبت بودن HIV آنها اخیرا تایید داده شده بود، در شهر بوفالو، مورد بررسی قرار گرفت. اکثريت شرکت کنندگان زن بودند (75٪) . شيوع ديابت در این گروه از بيماران بر اساس معیار تشخیص دیابت که توسط جامعه ی غدد درون ريز، متابوليسم و ديابت افریقای جنوبی (SEMDSA) در سال  2017ارائه شده بود(HbA1c  بالاتر از 6.5درصد)،  6 درصد گزارش شد. تجزیه و تحلیل چند متغیره نشان داد تنها سن (P= 0.031) و نژاد (0.019P=) به طور قابل توجهی با افزایش خطر ابتلا به دیابت در بیمارانی که ابتلای آنها به تازگی به HIV تایید شده بود، همبستگی دارد. تجزیه و تحلیل رگرسیون لجستیک دوتایی نشان داد که سن بیش از 46 سال، به طور مستقیم با توسعه دیابت مرتبط است(p=0.001; AOR (6.60); CI (2.08-20.9).

یکی دیگر از نکات برجسته ی این مطالعه این بود که هموگلوبین گلیکوزله می تواند در میان جمعیت HIV مثبت کم تر از مقدار واقعی باشد و بهمین دلیل تشخیص دیابت بر اساس این آزمایش امکان پذیر نباشد، از این رو ممکن است به آزمایش های مختلف غربالگری برای تشخیص دیابت در میان بیماران HIV مثبت، نیاز داشته باشیم. این تحقیق در The Open Public Health Journal منتشر شده است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190629/Researchers-highlight-need-to-intensify-diabetes-screening-among-older-patients-with-HIV.aspx